
 
YEREVAN PRESS CLUB 

  
 
 
 
 
 
 

                  
            EUROPEAN UNION

 

 
 
 
 
 

INTERIM REPORT ON 
MONITORING ARMENIAN BROADCAST  

MEDIA AHEAD OF ELECTIONS TO  

RA NATIONAL ASSEMBLY IN 2012 

(MARCH 11-20, 2012) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

This document has been produced within the framework of the project  
"Support to Two Electoral Cycles in Armenia", implemented by the  
OSCE Office in Yerevan with the financial assistance of the European Union.  
The views expressed herein can in no way be taken to reflect the official  
opinion of the European Union or of the OSCE. 

 
 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 2 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

YEREVAN PRESS CLUB 
 

www.ypc.am 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 3 

 

CONTENTS 

 
INTERIM REPORT ON MONITORING ARMENIAN BROADCAST MEDIA  
AHEAD OF ELECTIONS TO RA NATIONAL ASSEMBLY IN 2012 
(MARCH 11-20, 2012)          4 

  
GENERAL INFORMATION ON MONITORING      9 

MONITORING METHODOLOGY        10 
PARTIES INCLUDED IN THE LIST OF MONITORING     13 

 
THE MEDIA STUDIED: BRIEF OVERVIEW        15 
 
TABLES (MARCH 11-20, 2012)         17 

 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 4 

 
INTERIM REPORT  

ON MONITORING ARMENIAN  

BROADCAST MEDIA AHEAD OF ELECTIONS  

TO RA NATIONAL ASSEMBLY IN 2012 

(MARCH 11-20, 2012) 

 
Current stage of the monitoring, which has started since March 1, 2012, includes the 
period preceding the official pre-election promotion. Yerevan Press Club is planning to 
present interim reports once in every ten days. 
 
THE MONITORING includes 6 national TV channels - First Channel of the Public 
Television of Armenia (H1), “Armenia”, “Yerkir Media”, “Kentron”, Second Armenian 
TV Channel (H2), “Shant”; two Yerevan TV channels - “Shoghakat” (this channel was 
chosen because it is a part of Public TV and Radio Company and as such has a special 
mission) and “ArmNews” (the only broadcaster in Armenia which has a specific license of 
a news channel); as well as Public Radio of Armenia. Main editions of news programs 
and main current affairs/discussion programs broadcast at the evening airtime (18.00-
01.00) of the above-mentioned TV and radio channels were studied.  
 
The object of the monitoring were pieces, which included references to those 13 political 
parties and movements that either have expressed their intention to participate in the 
upcoming parliamentary elections, or currently hold an active position in the political life of 
the country. Connotations of the references to these parties/movements as well as the 
airtime allocated to them by the monitored media were also recorded. (See the monitoring 
methodology below, Chapter “General Information on Monitoring”.) 
  
DURING THE SECOND TEN DAYS of March 2012, as compared to the first ten-day 
period (March 1-10), three most typical trends were observed. First, there was a significant 
rise (almost by one third) in the number of references to political parties according to the 
cumulative indicator of all channels studied. This happened against the background of 
active discussions in the media and among the general public regarding the parties’ 
electoral lists. Second, the coverage of political forces by various broadcasters turned out 
to be more balanced in terms of connotational references. The only party, which received 
markedly positive coverage on certain channels, was “Prosperous Armenia”. A more 
moderate advantage in terms of the prevalence of positive references over negative ones 
was recorded in the case of Republican Party of Armenia (RPA). Positive references to the 
latter, unlike the case of “Prosperous Armenia”, were distributed more or less equally 
between studied channels. Third, during March 11-20, some channels, unfortunately, 
resumed the practice of including hidden materials with attributes of political promotion into 
their airtime. 
 
WITHIN THE PERIOD covered by this interim report the largest amount of attention to 
internal political life was given by “Kentron” TV channel, both in terms of the frequency of 
references to parties and of the volume of airtime allocated to them (hereafter for the 
quantitative results of the monitoring see the attached tables). Moreover, “Kentron” 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 5 

exceeded its own figures from the ones of first ten-day period of March, when this channel 
was the leader again. According to both indicators, the attention to political forces 
significantly increased also in the studied programs of “ArmNews”. During March 1-10, as 
mentioned in the previous report, “ArmNews”, in spite of being the only news TV channel 
in Armenia, was one of the most passive in terms of the coverage of the pre-election 
situation. However, during the second ten-day period of March, it was ahead of all other 
channels, except “Kentron”, in terms of the volume of “internal political airtime” and was 
the third in terms of frequency of references to parties, staying a little behind the Public 
Radio, which was the second according to this indicator. 
 
There was hardly any rise in the activity of other channels. Even though First Channel of 
PTA, “Armenia”, “Yerkir Media”, Second Armenian TV Channel raised the frequency 
of references to political parties, the volume of airtime, allocated on these channels to 
internal political processes, dropped compared to the previous ten-day period of March. 
This suggests that on the mentioned channels event-based coverage has prevailed over 
discussions and analytic coverage. On the whole, according to cumulative indicators of the 
second ten-day period of March, as compared to the first ten days, a certain predominance 
of internal political news over analysis and discussion was observed in Armenian 
broadcast media coverage of internal political life. At the same time, on 4 out of 9 channels 
studied (beside “Kentron” and “ArmNews”, also “Shant” and Public Radio), a rise was 
recorded according to both indicators of attention to political parties. Specifically, “Shant”, 
which in the first ten-day period of March had shown the least interest toward political 
parties, this time allocated four times more airtime than during the previous monitoring 
period, and stopped being the outsider according to this indicator. However, according to 
another indicator, the frequency of references to parties, this channel remains the least 
active, only slightly outperforming its own indicator of the first ten days of March. This 
suggests a certain trend, which is contrary to the general picture: the rising interest of 
“Shant” was to a large extent manifested in the “guest-in-studio” programs rather than 
news coverage. 
 
It is worth noting that according to the airtime volume of the programs studied, the lowest 
level of activity in the coverage of electoral processes this time was shown by PTA First 
Channel. Taking into account that also during the previous ten-day period this channel 
was one of the most passive according to this indicator, it is possible to state that its role in 
preparing the citizens for elections is significantly lower than that of private broadcasters. 
Particularly, during the second ten-day period of March, “Kentron” allocated to political 
parties over six times higher amount of airtime, and “ArmNews” - three times higher 
amount of airtime than PTA First Channel.  
 
Like in the previous phases of the monitoring, during the second ten-day period of March, 
“Shoghakat” remained loyal to its profile - a TV channel of spiritual and cultural 
orientation. There were no references to political parties/movements within its programs 
studied. Accordingly, the analysis and comparisons made within the current report, do not 
refer to this broadcaster. 
 
ACCORDING TO CUMULATIVE INDICATORS of all 8 channels studied, during the 
second ten day period of March, the same three parties are leading both in terms of 
frequency of references and airtime volume: the Republican Party is ahead with a 
significant margin, followed by “Prosperous Armenia” and “Heritage”. As for other parties, 
which have generated relatively high interest from the media studied, the places in the 
tables in terms of these two indicators do not always coincide. Armenian National 
Congress (ANC) was fifth, both in terms of the frequency of references and airtime 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 6 

volume. However, according to the first indicator, “Dashnaktsutiun” stood between ANC 
and the top three parties, while according to the second indicator it was “Free Democrats” 
party. “Orinats Yerkir” party was sixth according to the frequency of references and 
seventh according to airtime volume. “Free Democrats” were the seventh in terms of 
frequency of references. Thus, for the second ten-day period of March it is possible to 
speak not about “the big six” (5 parliamentary parties - RPA, “Prosperous Armenia”, 
“Orinats Yerkir”, “Dashnaktsutiun”, “Heritage”, as well as ANC), but rather, taking into 
account the sharply increased interest towards “Free Democrats”, about “the big seven”. 
 
Of course, the last statement should be taken with a certain degree of reservation, since 
“Free Democrats” in fact joined the electoral list of “Heritage”, and the interest towards 
them during the period studied was to a large extent explained by the expected merger. In 
its turn, one of the factors determining the interest towards “Heritage”, it may be 
suggested, was the party’s alliance with “Free Democrats”. The possibility of an electoral 
alliance between these parties was probably the main intrigue of the first twenty days of 
March. As a consequence, according to the cumulative airtime of all programs studied, the 
overall result of “Heritage” and “Free Democrats” was second, conceding only to 
Republican Party, and with only a slight margin. In about two thirds of the cases, in which 
channels referred to “Free Democrats”, and in one third of references to “Heritage”, these 
two parties were covered in the same pieces.  
 
The other parties, as monitoring objects, were to a certain extent left in the shade. To the 
least extent this refers to two parties, which also presented applications to take part in the 
parliamentary elections: the Communist Party of Armenia and Democratic Party of 
Armenia. Coverage of one more party, “United Armenians”, which presented its 
nomination list for registration at the Central Electoral Commission, was not a subject of 
monitoring during the current and previous phases of the study, since this party had not 
previously demonstrated respective public activity and had not visibly proclaimed its 
intention to take part in the parliamentary elections under the proportional system of 
representation. (This party is added to the list of the parties subjected to monitoring, 
starting from March 21, 2012.) 
 
During the second ten-day period of March the Republican Party proved to be the 
indisputable leader in terms of attention allocated to it on PTA First Channel, “Armenia”, 
“Yerkir Media” and Public Radio. Besides, according to frequency of references it was 
ahead of all other parties on Second Armenian TV Channel, “Shant” and “ArmNews”, 
and according to the volume of airtime - on “Kentron”. “Prosperous Armenia” held the first 
position on one channel according to frequency of references (“Kentron”), and on another 
one according to airtime volume (Second Armenian TV Channel). In terms of airtime 
volume “Dashnaktsutiun” was the leader on “Shant”, and “Heritage” - on “ArmNews”. At 
the same time, according to airtime volume “Heritage” would surpass “Dashnaktsutiun” on 
“Shant”, and would have been close to the leaders on “Armenia” and “Kentron”, in case 
its airtime had been counted together with that of “Free Democrats”, who formed an 
alliance with “Heritage”. A significant difference of the second ten-day period of March 
from the previous phases of the monitoring was the loss of their dominant stance by 
“Dashnaktsutiun” and in a certain sense by “Prosperous Armenia” on “Yerkir Media” and 
“Kentron”, respectively. This can be even characterized as a breach of a pattern that was 
formed during the latest years. 
 
In terms of proportional distribution of attention to political forces, the studied period has to 
be classified as quite balanced. Moreover, such evaluation can be ascribed to all media 
studied: to the highest extent to “ArmNews”, “Yerkir Media” and Second Armenian TV 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 7 

Channel, to the least extent to “Shant”, where 7 out of 13 parties/movements included in 
the monitoring, among them parliamentary “Orinats Yerkir”, were ignored completely or 
almost completely. Also, given their specific mission in covering social-political processes, 
it could have been expected from PTA First Channel and Public Radio of Armenia that 
they would distribute their attention between the parties in a more balanced way. 
 
At the same time, it is necessary to take into account, that for indicators, which describe 
the interest of given media to a certain political force, ten days are an insufficient period for 
making far-reaching generalizations. Therefore, a more adequate picture according to this 
monitoring component will be formed when the results from all three ten-day periods of 
March 2012 are summed up.  
 
FURTHER PROGRESS in programs studied was recorded according to the indicator of 
connotations (positive or negative) of references to political forces. During the second ten-
day period of March the share of connotation references was 4.2% of the total number of 
references on all channels studied. In comparison, during November-December 2011 the 
figure was 9.6%, and during the first ten-day period of March - 7.2%. From specific 
channels the most balanced were Public Radio and “ArmNews”, where the share of 
positive and negative references comprised 1.7% of the total number of references on the 
channel (only two such references on each of these broadcasters). Specifically, on Public 
Radio “Heritage” received one positive and one negative reference. These channels are 
followed by “Yerkir Media” (1.9%) and “Armenia” (2.1%). The latter ones, like 
“ArmNews”, have two connotation references each, and have allotted not more than one 
connotation reference to a party. A quite acceptable level of connotations was recorded on 
PTA First Channel - 2.7% (though both positive references went to RPA). The indicator of 
“Shant” (4.5%) is hardly worth commenting on, since it is based on extremely small 
figures (only 22 references to parties, out of which one was negative). 
 
The highest share of connotation references was recorded on “Kentron” -10.6% and 
Second Armenian TV Channel - 6.8%. At the same time, “Kentron”, relatively speaking, 
improved its indicator, while Second Armenian TV Channel worsened it, as compared to 
the first ten days of March (12% and 4.4%, respectively). These two channels provided a 
great advantage to “Prosperous Armenia” in terms of positive references (11 - on 
“Kentron” and 5 - on Second Armenian TV Channel). In general, out of 28 positive 
references of all channels studied 26 were allocated to parties forming the ruling coalition: 
“Prosperous Armenia” - 17; RPA - 8; “Orinats Yerkir” - 1. The remaining two positive 
references were allocated to “Heritage” and “Free Democrats” who had joined their forces. 
Negative references were distributed in a more balanced way: “Heritage” received two 
references and RPA and ANC - one each. It is worth reminding that during the first ten 
days of March Armenian National Congress received 6 out of 8 negative references.  
 
In case of “Prosperous Armenia” the majority of positive references was recorded in pieces 
telling about charity events, other useful (according to the assessments voiced on air) 
initiatives of the party and its pre-election meetings with the public. Republicans received 
positive references in pieces echoing the RPA congress, held on March 10, as well as 
pieces containing assessments of the activities of the party on other occasions, including 
entry of new party members, and election endorsements from various politicians. Both 
negative references to “Heritage” were contained in pieces of two various channels, where 
Karineh Hakobian, who had resigned from the post of the party Secretary, sharply 
criticized the joint electoral list formed together with the “Free Democrats”. 
 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 8 

Six materials devoted to “Prosperous Armenia” contained indirect signs of hidden political 
promotion. Identical or almost identical stories (in terms of both video images and text) 
were aired on more than one channel: mainly on “Kentron” and Second Armenian TV 
Channel; this conditioned the majority of positive references to the party on these 
channels. One of the above-mentioned six materials was also aired on “Yerkir Media”. It 
is worth reminding that such pieces, quite frequent during the preliminary monitoring 
(November 16 - December 15, 2011), were not fixed during the first ten-day period of 
March 2012, but, as we have seen, resumed during the second ten days. 
 

 

 
  
 
 
 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 9 

 
GENERAL INFORMATION ON MONITORING 

 
The monitoring of Armenian broadcast media coverage of elections to RA National 
Assembly in 2012 is implemented by Yerevan Press Club. Assistance to this research is 
provided by OSCE Office in Yerevan within the framework of the project "Support to Two 
Electoral Cycles in Armenia", financed by the European Union. The monitoring is 
conducted within two stages: the first stage covers the period of March 1-31, 2012 
(ahead of pre-election promotion); the second stage covers the period of April 8 - May 4, 
2012 (pre-election promotion). 
 
  
FIRST STAGE. AHEAD OF PRE-ELECTION PROMOTION 

MARCH 11-20, 2012 

 
Objectives of the monitoring - to define and determine through analyzing quantitative 
and qualitative data:  
 
- the level of attention of the broadcast media of Armenia to the upcoming elections to RA 

National Assembly in 2012; 
 
- how free and unbiased in the run-up to the parliamentary elections were the broadcast 
media of Armenia in informing the voters about the political parties/movements, ensuring 
their access to air to express their views and opinions;  
  
- to what extent the coverage of the activities of parties/movements and politicians 
(potential participants of the upcoming election campaign) complies with the legislation of 
RA. 
 
In order to fulfill the objectives mentioned above methods of quantitative and qualitative 
monitoring were applied. 
 
The quantitative methods included direct calculations and measuring of the materials of 
broadcast media (for the methodology of the quantitative monitoring see below). 
 
The qualitative methods represent a combination of the analysis of the gathered 
quantitative data with the evaluation of the specific situation in the media during the 
monitoring period, which include interviews with representatives of media, political parties, 
civil society organizations and expert community, as well as analysis of publications 
devoted to the topic of media coverage of election campaign, study and fact-checking of 
statements by party representatives and politicians regarding the media performance 
during the pre-election period. 
  
Monitoring included 9 broadcast media: 
 
- 6 national channels: First Channel of Public Television of Armenia (H1), “Armenia”, 
“Yerkir Media”, “Kentron”, Second Armenian TV Channel (H2), “Shant”; 
 
 - 2 TV channels of Yerevan: “Shoghakat” (is a part of the Public Television and Radio 
Company) and “ArmNews” (the only Armenian TV channel that has a profile of 
news/current affairs and international programs); 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 10 

 
- 1 national radio channel: Public Radio of Armenia.  
 
On the above-mentioned TV and radio channels the study included the main edition of 
the daily news program and the main current affairs/discussion program, aired at the 
evening prime time (18.00-01.00). 
 
The monitoring objects were all TV and radio pieces, which contained references to 
parties (movements)/their leaders/representatives. 
 
 
MONITORING METHODOLOGY 
 
I. The main unit of the study was TV and radio piece. 
 

The following was regarded as a TV/radio piece: 
 
The airtime unit, distinct in its theme, composition and design, i.e.: 
a. a separate story in the newscast; 
b. a separate communication, presented by the program host; 
c. a part (section, story) of the program, touching on different 
issues/problems, made distinct by theme, composition and design (with a bloom, a jingle, 
etc.); 
d. introductory announcements of the pieces were viewed as a part of the story they 
referred to; 
e. the text of the host, introducing the TV/radio piece (report, etc.), was viewed as a part of 
this piece (report, etc.). 
 
Of these: 
 
- News programs were divided into stories, and each story was treated as a separate 
independent piece; 
 
- Current affairs/discussion programs were treated in the following way: 
 
1. If the program was devoted to one topic/discussion, it was treated as one independent 
piece; 
 
2. If the program was tessellated, i.e. divided into independent thematic units, then every 
unit was treated as a separate independent piece.   
 
II. In the evening prime time (18.00-01.00) of a TV or radio channel all TV and radio pieces 
of the main edition of the news program and of the main current affairs/discussion program 
were studied, which contained references to parties (movements)/their 
leaders/representatives. Blocks of commercial/political/social advertisement aired inside 
the program were not monitored. TV tickers were not monitored. 
 
III. Monitors determined and recorded:  
 
1. Number and form of references to parties (movements)/their 
leaders/representatives in TV and radio pieces  
 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 11 

Monitors determined and recorded in the appropriate table sections the presence and form 
of reference to a party(movement)/its leaders/representatives in a TV/radio piece.  
 
The form of references to a party(movement)/its leaders/representatives was differentiated 
in the following way: 
 
А. A piece fully dealing with a party(movement)/its leaders/representatives.  
 
A piece was considered fully dealing with party (movement), even if it included reference 
to another party (movement), or other topic(s) outside of the scope of the subject of the 
current monitoring, but such reference was subordinate to the main topic. If such piece 
contained a reference of subordinate nature to another party (movement), this party 
(movement) was also recorded in the appropriate table section, according to the form of 
the reference to it (partly dealing or a mentioning). 
 
B. A piece partly dealing with a party (movement)/ its leaders/representatives.  
 
A piece was considered partly dealing with party (movement), when it contained an 
equivalent reference to another party (movement) or other topic(s) outside of the scope of 
the subject of the current monitoring. If such piece contained equivalent references to two 
or more parties (movements), each one of these parties (movements) was recorded as 
“partly”. 
 
C. A piece containing mentioning of a party (movement)/its leaders/representatives. 
 
As mentioning were considered those cases, when in a piece a party (movement)/its 
leaders/representatives was simply named, but no supplementary information or 
characteristic about it was given. 
 
As mentioning were also recorded TV/radio pieces, which dealt with activities of a foreign 
party, having common origins and history with the party of the same name that was object 
of the current monitoring, including the cases where nothing was said about the links 
between that party and the party of the same name in Armenia. 
 
If the leader(s)/representative(s) of a party (movement) appeared as a person 
fulfilling his/her non-party professional, official or other duties, and his/her party 
affiliation was not stressed, no reference was recorded.  
 
Any reference to the current ruling coalition in Armenia, irrespective of the fact whether the 
piece identified the membering parties, was considered as a reference to the three 
coalition parties - Republican Party of Armenia, “Bargavach Hayastan”/“Prosperous 
Armenia” and “Orinats Yerkir”, and was, hence, studied under all the mentioned categories 
(form and nature of references, airtime). 
 
In every piece only 1 reference and only 1 form of reference to each party (movement)/its 
leaders/representatives was recorded. 
 
These categories were measured in units.  
 
2. Nature of references to parties (movements)/their leaders/representatives in 
TV/radio pieces  
 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 12 

Monitors determined and recorded in the appropriate table section the nature, positive 
(+), negative (-) or neutral (0), of the reference to a party (movement)/its leaders/ 
representatives in TV/radio piece. 
 
The connotational (positive, negative) references were understood to be those that were 
contained in pieces leaving on the audience an obvious positive or negative impression 
about the party (movement) and its leaders/representatives. When the tone was not that 
obvious, reference was recorded as neutral. All the doubts of the monitor were also 
interpreted in favor of neutral reference. 
 
Besides, if the piece informed that a certain individual/organization has publicly announced 
its support/non-support to a party (movement) during the upcoming elections, the 
reference to this party (movement) was recorded as positive/negative, respectively. 
 
In each piece only one connotation (+, - or 0) to each party (movement)/its leaders/ 
representatives was recorded.  
 
This category was measured in units. 
 
3. Airtime in TV/radio pieces fully or partly dealing with parties (movements)/their 
leaders/representatives  
 
In case a piece was fully or partly devoted to a party (movement), the monitors determined 
and recorded the airtime, allocated to the party (movement)/its leaders/ representatives 
for expressing their views and opinions, as well as judgments and narrations about the 
party by other persons. 
 
The measurement of airtime allocated to a party (movement)/its leaders/ representatives 
for expressing their views and opinions, as well as judgments and narrations about the 
party by other persons was made in the following way: 
 
1) if the piece was fully dealing with this or that party, its whole airtime was recorded by 
monitors as belonging to that party;  
 
2) if the party was covered in a part of a piece, the monitors recorded only the part of the 
airtime covering the party as belonging to that party;  
 
3) if the piece, fully dealing with party conventionally named X quoted the statements of 
other party (conventionally called Y), other than referring to party X, or the judgments, 
narrations of other persons about Y were presented, with no comparison with X, Y 
received the airtime of this part of the piece;  
 
4) if the piece, fully dealing with party X, quoted its words about another party, Y, or the 
statements of Y about X were quoted, or judgments, narrations of other persons about Y 
in comparison with X were presented, 50% of relevant airtime was classed by the 
monitors to belong to X and Y each. 
 
This category was measured in seconds. 
 
4. Recording the participants of various programs in “guest-in-studio”/talk-
show/interview format 
 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 13 

At the evening prime time (18.00-01.00) of the TV/radio channel studied the monitors 
recorded in separate lists the participants of various programs in “guest-in-studio”/talk-
show/interview format (including participants of news programs that had the given 
format). The names of the programs, the names of the invitees and their positions were 
specified in the lists. 
 
 
PARTIES INCLUDED IN THE LIST OF MONITORING  
 
The list of parties that became the subject of the current monitoring consisted of 13 
parties/movements. These parties were included in the list since they were viewed as 
potential participants of the election campaign.    
 

PARTIES INCLUDED IN THE LIST OF MONITORING  

ON MARCH 11-20, 2012* 

1. “Free Democrats” 
2. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” 
3. “Zharangutiun”/“Heritage”  
4. People’s Party  
5. Armenian National Congress** 
6. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation 
7. Democratic Party of Armenia 
8. Communist Party of Armenia 
9. Republican Party of Armenia 
10. Marxist Party of Armenia 
11. United Labour Party 
12. “Nor Zhamanakner”/“New Times” 
13. “Orinats Yerkir” 

*The list of the parties is presented in accordance with Armenian alphabetical order  
 
**EXPLANATION REGARDING THE MONITORING OF ARMENIAN NATIONAL 
CONGRESS  
 
Since Armenian National Congress (ANC) is a movement, which includes 15 parties and 3 
civil-political initiatives (list is attached), therefore: 
 
a. pieces containing references to any of ANC member parties were monitored regardless 
of whether these pieces stressed the party’s membership in ANC;  
 
b. pieces containing references to any of the of the civil-political initiatives that are 
members of ANC were monitored only in those cases, when these pieces stressed the 
membership of the initiative in the ANC. 
 
LIST OF PARTIES AND INITIATIVES FORMING ARMENIAN NATIONAL CONGRESS* 

 Parties 
1. “Azatutyun”/”Liberty” party 
2. “National Revival” party  
3. “Democratic Way” party  
4. “Democratic Fatherland” party  
5. Popular Party of Armenia  



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 14 

6. Liberal Party of Armenia 
7. Green (Ecological) Party of Armenia  
8. Armenian National Movement  
9. “Armenian Fatherland” party  
10. “Fatherland and Honor” party  
11. “Republic” party  
12. “Human Rights 96” party 
13. Conservative Party  
14. Social Democratic Hnchak Party  
15. “Christian-Democratic Revival” party  

  
 Civil-political initiatives 

1. “Alternative” civil-political initiative  
2. “Power of the People” civil-political initiative  
3. “Movement of Armenian Volunteers” civil-political initiative 

*The list of the parties and civil-political initiatives is presented in accordance with 
Armenian alphabetical order 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 15 

 

THE MEDIA STUDIED: BRIEF OVERVIEW 
 
FIRST CHANNEL OF PUBLIC TELEVISION OF ARMENIA (H1) is a part of the Public TV 
and Radio Company, founded in 2001. The managing body is the Council of Public TV and 
Radio Company. The daily duration of air of the First Channel is 24 hours. The programs 
of the channel can also be received abroad via satellite. The study focused on: the main 
edition of the daily news program “Arajin Lratvakan” (at 21.00) and its Sunday news and 
comment version (at 21.00); discussion program “Hartsazruyts” (aired 5 times a week, 
Monday-Friday, 23.15). 
 
“SHOGHAKAT” is a part of the Public TV and Radio Company. The managing body is the 
Council of Public TV and Radio Company. Initially, “Shoghakat” was founded as a private 
TV company in 2001 by the Holy See Etchmiadzin. The February 24, 2011 RA 
Government’s decision on establishing the “Spiritual and Cultural Public TV Company” 
CJSC entitled “Shoghakat” to transmit on a public frequency. The daily duration of air is 18 
hours in Yerevan. The programs of the channel can also be received abroad via satellite 
for 1 hour. The study focused on: the news/news and comment programs “Church Life” 
(aired 2 times a week, on Mondays and Fridays, 21.30), “Bulletin of Culture” (on Mondays 
at 22.30), “Phonograph” (on Saturdays, 22.30); discussion programs “Third Millennium" 
(on Thursdays, 22.00), “The Topic” (on Fridays, 21.50) and “The Sixth Day” (on Saturdays, 
22.00).  
 
“ARMENIA” is a private TV company, founded in 1998 by "Armenia TV" CJSC. The daily 
duration of air is 24 hours. The programs of the channel can also be received abroad via 
satellite. The study focused on: the main edition of the daily news program “Zham” (at 
19.30, since March 19 the time of the main edition shifted to 20.00) and its Sunday news 
and comment version (at 20.00). 
 
“ARMNEWS” is a private TV company, founded in 2003 by "ArmNews" CJSC. The daily 
duration of air is 24 hours. The TV company also rebroadcasts the programs of 
“EuroNews” international news channel. The study focused on: the main edition of the 
daily news program “Lurer” (at 20.00, since March 18 the main edition of 23.00 was 
monitored); discussion program “Banadzev” (aired 5 times a week, Monday-Friday, 22.00). 
 
“YERKIR MEDIA” is a private TV company, founded in 2004 by “Husaber” CJSC. The 
daily duration of air is 24 hours. The programs of the channel are received abroad via 
satellite. The study focused on: the main edition of the daily news program “Yerkirn Aysor” 
(at 22.00) and its Sunday news and comment version, “Yerkri Shabat” (at 22.00); 
discussion program “Yerkri Hartse“(aired 5 times a week, Monday-Friday, 22.30). On 
March 6 the edition of “Yerkirn Aysor” at 20.00 was studied. This was due to the 2-hour 
special issue of “Yerkri Hartse”, broadcast at 21.30. 
 
“KENTRON” is a private TV company, founded in 2004 by “Multimedia Kentron TV” 
CJSC. The daily duration of air is 24 hours. The study focused on: the main edition of the 
daily news program “Epikentron” (at 20.30); discussion program “Urvagits” (aired 5 times a 
week, Monday-Friday, 21.21). 
 
SECOND ARMENIAN TV CHANNEL (H2) is a private TV company, founded in 1998 by 
“Second Armenian TV Channel” LLC. The daily duration of air is 18 hours. The study 
focused on: the main edition (at 23.00) of the news program “Lraber” (aired 6 times a 
week, Monday-Saturday); discussion program “Fourth Studio/Right to Speech” (aired 5 
times a week, Monday- Friday, 20.30).  



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 16 

 
“SHANT” is a private TV company, founded in 1994 by “Shant” LLC. The daily duration 
of air is 24 hours. The programs of the channel can also be received abroad via satellite. 
The study focused on: the main edition of the daily news program “Horizon” (at 22.00) and 
its Sunday news and comment version, “Kiraknorya Horizon” (at 22.00); discussion 
program “Perspective” (aired 3 times a week, Monday-Wednesday, 23.30). 
  
PUBLIC RADIO OF ARMENIA is a part of the Public TV and Radio Company, founded in 
2001. The managing body is the Council of Public TV and Radio Company. The daily 
duration of air is 24 hours. The programs of the channel can also be received abroad via 
satellite. The study focused on the main edition of the daily news program “Radiolur” (at 
18.00). 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 17 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

TABLES 
MARCH 11-20, 2012 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 18 

 
March 11-20, 2012 

 
Number, form and nature (positive, negative, neutral) of references, airtime, allocated to parties/movements on 9 TV and radio channels studied: 

First Channel of the Public Television of Armenia (H1), “Shoghakat”, “Armenia”, “ArmNews”, “Yerkir Media”, “Kentron”,  
Second Armenian TV Channel (H2), “Shant”, Public Radio of Armenia 

 
Form of references to party/movement 

(in units) 
Nature of references to 

party/movement 
(in units) 

 Party/Movement 

Number of 
references to 

party/ 
movement 
(in units) 

Pieces, 
fully dealing 
with party/ 
movement 

Pieces, 
partly dealing 

with party/ 
movement 

Mentionings 
about party/ 
movement 

+ – 0 

Airtime, 
allocated to 

pieces, fully or 
partly dealing 

with party/ 
movement  

(in sec.) 
1. Republican Party of Armenia 173 63 104 6 8 1 164 16986.3 
2. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” 122 48 71 3 17 0 105 11609 
3. “Zharangutiun”/“Heritage”  100 29 65 6 1 2 97 8245 
4. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation 98 17 69 12 0 0 98 5019.4 
5. Armenian National Congress 90 31 55 4 0 1 89 5544.2 
6. “Orinats Yerkir” 69 13 51 5 1 0 68 2144.7 
7. “Free Democrats” 52 27 23 2 1 0 51 5995.4 
8. Communist Party of Armenia 15 5 7 3 0 0 15 1981.5 
9. Democratic Party of Armenia 12 3 6 3 0 0 12 611.5 
10. People’s Party  12 4 6 2 0 0 12 383.5 
11. “Nor Zhamanakner”/“New Times” 10 2 6 2 0 0 10 212.5 
12. United Labour Party 9 0 6 3 0 0 9 42 
13. Marxist Party of Armenia 4 1 1 2 0 0 4 111 

 Total 766 243 470 53 28 4 734 58886 
 
 
 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 19 

  
March 11-20, 2012 

 
Number, form and nature (positive, negative, neutral) of references, airtime, allocated to parties/movements on 

First Channel of the Public Television of Armenia (H1) 
 

Form of references to party/movement 
(in units) 

Nature of references to 
party/movement 

(in units) 
 Party/Movement 

Number of 
references to 

party/ 
movement 
(in units) 

Pieces, 
fully dealing 
with party/ 
movement 

Pieces, 
partly dealing 

with party/ 
movement 

Mentionings 
about party/ 
movement 

+ – 0 

Airtime, 
allocated to 

pieces, fully or 
partly dealing 

with party/ 
movement  

(in sec.) 
1. Republican Party of Armenia 16 6 10 0 2 0 14 1317.7 
2. Armenian National Congress 12 5 7 0 0 0 12 577.8 
3. “Zharangutiun”/“Heritage”  11 1 10 0 0 0 11 211.5 
4. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” 10 2 8 0 0 0 10 280.2 
5. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation 9 1 8 0 0 0 9 92.4 
6. “Orinats Yerkir” 7 0 7 0 0 0 7 11.1 
7. “Free Democrats” 4 2 2 0 0 0 4 144.3 
8. People’s Party  2 1 1 0 0 0 2 90 
9. Communist Party of Armenia 2 1 0 1 0 0 2 72 
10. Democratic Party of Armenia 1 0 0 1 0 0 1 0 
11. United Labour Party 1 0 0 1 0 0 1 0 
12. Marxist Party of Armenia 0 0 0 0 0 0 0 0 
13. “Nor Zhamanakner”/“New Times” 0 0 0 0 0 0 0 0 

 Total 75 19 53 3 2 0 73 2797 
 
 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 20 

 
March 11-20, 2012 

 
Number, form and nature (positive, negative, neutral) of references, airtime, allocated to parties/movements on 

“Shoghakat” TV channel 
 

Form of references to party/movement 
(in units) 

Nature of references to 
party/movement 

(in units) 
 Party/Movement 

Number of 
references to 

party/ 
movement 
(in units) 

Pieces, 
fully dealing 
with party/ 
movement 

Pieces, 
partly dealing 

with party/ 
movement 

Mentionings 
about party/ 
movement 

+ – 0 

Airtime, 
allocated to 

pieces, fully or 
partly dealing 

with party/ 
movement  

(in sec.) 
1. “Free Democrats” 0 0 0 0 0 0 0 0 
2. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” 0 0 0 0 0 0 0 0 
3. “Zharangutiun”/“Heritage”  0 0 0 0 0 0 0 0 
4. People’s Party  0 0 0 0 0 0 0 0 
5. Armenian National Congress 0 0 0 0 0 0 0 0 
6. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation 0 0 0 0 0 0 0 0 
7. Democratic Party of Armenia 0 0 0 0 0 0 0 0 
8. Communist Party of Armenia 0 0 0 0 0 0 0 0 
9. Republican Party of Armenia 0 0 0 0 0 0 0 0 
10. Marxist Party of Armenia 0 0 0 0 0 0 0 0 
11. United Labour Party 0 0 0 0 0 0 0 0 
12. “Nor Zhamanakner”/“New Times” 0 0 0 0 0 0 0 0 
13. “Orinats Yerkir” 0 0 0 0 0 0 0 0 

 Total 0 0 0 0 0 0 0 0 
 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 21 

 
March 11-20, 2012 

 
Number, form and nature (positive, negative, neutral) of references, airtime, allocated to parties/movements on 

“Armenia” TV channel 
 

Form of references to party/movement 
(in units) 

Nature of references to 
party/movement 

(in units) 
 Party/Movement 

Number of 
references to 

party/ 
movement 
(in units) 

Pieces, 
fully dealing 
with party/ 
movement 

Pieces, 
partly dealing 

with party/ 
movement 

Mentionings 
about party/ 
movement 

+ – 0 

Airtime, 
allocated to 

pieces, fully or 
partly dealing 

with party/ 
movement  

(in sec.) 
1. Republican Party of Armenia 16 3 10 3 1 0 15 1306.4 
2. “Zharangutiun”/“Heritage”  15 6 7 2 0 0 15 620.4 
3. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation 11 2 6 3 0 0 11 228.4 
4. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” 10 2 6 2 0 0 10 284.9 
5. “Free Democrats” 9 4 3 2 1 0 8 533.5 
6. Armenian National Congress 9 1 6 2 0 0 9 285 
7. “Orinats Yerkir” 8 2 4 2 0 0 8 225.9 
8. Democratic Party of Armenia 4 0 2 2 0 0 4 69.5 
9. People’s Party  3 0 1 2 0 0 3 25 
10. Communist Party of Armenia 3 0 1 2 0 0 3 46 
11. Marxist Party of Armenia 2 0 0 2 0 0 2 0 
12. United Labour Party 2 0 0 2 0 0 2 0 
13. “Nor Zhamanakner”/“New Times” 2 0 0 2 0 0 2 0 

 Total 94 20 46 28 2 0 92 3625 
 
 
 
 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 22 

 
March 11-20, 2012 

 
Number, form and nature (positive, negative, neutral) of references, airtime, allocated to parties/movements on 

“ArmNews” TV channel 
 

Form of references to party/movement 
(in units) 

Nature of references to 
party/movement 

(in units) 
 Party/Movement 

Number of 
references to 

party/ 
movement 
(in units) 

Pieces, 
fully dealing 
with party/ 
movement 

Pieces, 
partly dealing 

with party/ 
movement 

Mentionings 
about party/ 
movement 

+ – 0 

Airtime, 
allocated to 

pieces, fully or 
partly dealing 

with party/ 
movement  

(in sec.) 
1. Republican Party of Armenia 25 9 16 0 1 0 24 1311 
2. “Zharangutiun”/“Heritage”  18 8 9 1 0 0 18 2177.5 
3. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” 15 4 10 1 0 0 15 485 
4. Armenian National Congress 15 6 9 0 0 1 14 927.5 
5. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation 13 3 9 1 0 0 13 146 
6. “Free Democrats” 10 3 7 0 0 0 10 1155 
7. “Orinats Yerkir” 10 4 6 0 0 0 10 347 
8. Communist Party of Armenia 5 1 4 0 0 0 5 1482 
9. People’s Party  1 1 0 0 0 0 1 54 
10. Democratic Party of Armenia 1 1 0 0 0 0 1 138 
11. Marxist Party of Armenia 1 1 0 0 0 0 1 106 
12. United Labour Party 1 0 1 0 0 0 1 9 
13. “Nor Zhamanakner”/“New Times” 0 0 0 0 0 0 0 0 

 Total 115 41 71 3 1 1 113 8338 
 
 
 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 23 

 
March 11-20, 2012 

 
Number, form and nature (positive, negative, neutral) of references, airtime, allocated to parties/movements on 

“Yerkir Media” TV channel 
 

Form of references to party/movement 
(in units) 

Nature of references to 
party/movement 

(in units) 
 Party/Movement 

Number of 
references to 

party/ 
movement 
(in units) 

Pieces, 
fully dealing 
with party/ 
movement 

Pieces, 
partly dealing 

with party/ 
movement 

Mentionings 
about party/ 
movement 

+ – 0 

Airtime, 
allocated to 

pieces, fully or 
partly dealing 

with party/ 
movement  

(in sec.) 
1. Republican Party of Armenia 24 10 14 0 0 0 24 2843.5 
2. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation 22 5 12 5 0 0 22 1167.5 
3. “Zharangutiun”/“Heritage”  12 4 7 1 0 0 12 409.5 
4. Armenian National Congress 10 2 7 1 0 0 10 231 
5. “Orinats Yerkir” 10 2 7 1 1 0 9 276.5 
6. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” 9 2 7 0 1 0 8 572.5 
7. “Free Democrats” 6 4 2 0 0 0 6 321.5 
8. “Nor Zhamanakner”/“New Times” 4 1 3 0 0 0 4 128.5 
9. Communist Party of Armenia 3 1 2 0 0 0 3 105.5 
10. People’s Party  2 0 2 0 0 0 2 18 
11. Democratic Party of Armenia 2 1 1 0 0 0 2 70 
12. United Labour Party 2 0 2 0 0 0 2 10 
13. Marxist Party of Armenia 0 0 0 0 0 0 0 0 

 Total 106 32 66 8 2 0 104 6154 
 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 24 

 
March 11-20, 2012 

 
Number, form and nature (positive, negative, neutral) of references, airtime, allocated to parties/movements on 

“Kentron” TV channel 
 

Form of references to party/movement 
(in units) 

Nature of references to 
party/movement 

(in units) 
 Party/Movement 

Number of 
references to 

party/ 
movement 
(in units) 

Pieces, 
fully dealing 
with party/ 
movement 

Pieces, 
partly dealing 

with party/ 
movement 

Mentionings 
about party/ 
movement 

+ – 0 

Airtime, 
allocated to 

pieces, fully or 
partly dealing 

with party/ 
movement  

(in sec.) 
1. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” 36 23 13 0 11 0 25 5858.1 
2. Republican Party of Armenia 26 12 12 2 2 0 24 6151.9 
3. Armenian National Congress 16 5 10 1 0 0 16 734.4 
4. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation 16 2 12 2 0 0 16 354.8 
5. “Orinats Yerkir” 13 2 9 2 0 0 13 154.4 
6. “Zharangutiun”/“Heritage”  11 2 7 2 0 1 10 2036.3 
7. “Free Democrats” 7 5 2 0 0 0 7 2735.1 
8. People’s Party  2 1 1 0 0 0 2 52.5 
9. Democratic Party of Armenia 2 0 2 0 0 0 2 81 
10. “Nor Zhamanakner”/“New Times” 2 1 1 0 0 0 2 77.5 
11. United Labour Party 1 0 1 0 0 0 1 3 
12. Communist Party of Armenia 0 0 0 0 0 0 0 0 
13. Marxist Party of Armenia 0 0 0 0 0 0 0 0 

 Total 132 53 70 9 13 1 118 18239 
 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 25 

 
March 11-20, 2012 

 
Number, form and nature (positive, negative, neutral) of references, airtime, allocated to parties/movements on 

Second Armenian TV Channel (H2) 
 

Form of references to party/movement 
(in units) 

Nature of references to 
party/movement 

(in units) 
 Party/Movement 

Number of 
references to 

party/ 
movement 
(in units) 

Pieces, 
fully dealing 
with party/ 
movement 

Pieces, 
partly dealing 

with party/ 
movement 

Mentionings 
about party/ 
movement 

+ – 0 

Airtime, 
allocated to 

pieces, fully or 
partly dealing 

with party/ 
movement  

(in sec.) 
1. Republican Party of Armenia 25 9 16 0 2 0 23 1773 
2. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” 20 8 12 0 5 0 15 2639.5 
3. “Zharangutiun”/“Heritage”  14 3 11 0 0 0 14 811.5 
4. Armenian National Congress 11 4 7 0 0 0 11 294.5 
5. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation 11 1 10 0 0 0 11 1442 
6. “Orinats Yerkir” 9 1 8 0 0 0 9 597.5 
7. “Free Democrats” 6 3 3 0 0 0 6 301.5 
8. United Labour Party 2 0 2 0 0 0 2 20 
9. “Nor Zhamanakner”/“New Times” 2 0 2 0 0 0 2 6.5 
10. People’s Party  1 1 0 0 0 0 1 74 
11. Democratic Party of Armenia 1 1 0 0 0 0 1 74 
12. Communist Party of Armenia 1 1 0 0 0 0 1 74 
13. Marxist Party of Armenia 0 0 0 0 0 0 0 0 

 Total 103 32 71 0 7 0 96 8108 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 26 

 
March 11-20, 2012 

 
Number, form and nature (positive, negative, neutral) of references, airtime, allocated to parties/movements on 

“Shant” TV channel 
 

Form of references to party/movement 
(in units) 

Nature of references to 
party/movement 

(in units) 
 Party/Movement 

Number of 
references to 

party/ 
movement 
(in units) 

Pieces, 
fully dealing 
with party/ 
movement 

Pieces, 
partly dealing 

with party/ 
movement 

Mentionings 
about party/ 
movement 

+ – 0 

Airtime, 
allocated to 

pieces, fully or 
partly dealing 

with party/ 
movement  

(in sec.) 
1. Republican Party of Armenia 7 1 6 0 0 1 6 307.3 
2. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation 5 1 3 1 0 0 5 1245.3 
3. “Zharangutiun”/“Heritage”  4 1 3 0 0 0 4 1152.3 
4. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” 2 1 1 0 0 0 2 353.8 
5. “Free Democrats” 1 0 1 0 0 0 1 119 
6. Armenian National Congress 1 1 0 0 0 0 1 1217.5 
7. Marxist Party of Armenia 1 0 1 0 0 0 1 5 
8. “Orinats Yerkir” 1 0 1 0 0 0 1 1.8 
9. People’s Party  0 0 0 0 0 0 0 0 
10. Democratic Party of Armenia 0 0 0 0 0 0 0 0 
11. Communist Party of Armenia 0 0 0 0 0 0 0 0 
12. United Labour Party 0 0 0 0 0 0 0 0 
13. “Nor Zhamanakner”/“New Times” 0 0 0 0 0 0 0 0 

 Total 22 5 16 1 0 1 21 4402 
 
 



PARLIAMENTARY ELECTIONS 2012 

 27 

 
March 11-20, 2012 

 
Number, form and nature (positive, negative, neutral) of references, airtime, allocated to parties/movements on 

Public Radio of Armenia 
 

Form of references to party/movement 
(in units) 

Nature of references to 
party/movement 

(in units) 
 Party/Movement 

Number of 
references to 

party/ 
movement 
(in units) 

Pieces, 
fully dealing 
with party/ 
movement 

Pieces, 
partly dealing 

with party/ 
movement 

Mentionings 
about party/ 
movement 

+ – 0 

Airtime, 
allocated to 

pieces, fully or 
partly dealing 

with party/ 
movement  

(in sec.) 
1. Republican Party of Armenia 34 13 20 1 0 0 34 1975.5 
2. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” 20 6 14 0 0 0 20 1135 
3. Armenian National Congress 16 7 9 0 0 0 16 1276.5 
4. “Zharangutiun”/“Heritage”  15 4 11 0 1 1 13 826 
5. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation 11 2 9 0 0 0 11 343 
6. “Orinats Yerkir” 11 2 9 0 0 0 11 530.5 
7. “Free Democrats” 9 6 3 0 0 0 9 685.5 
8. People’s Party  1 0 1 0 0 0 1 70 
9. Democratic Party of Armenia 1 0 1 0 0 0 1 179 
10. Communist Party of Armenia 1 1 0 0 0 0 1 202 
11. Marxist Party of Armenia 0 0 0 0 0 0 0 0 
12. United Labour Party 0 0 0 0 0 0 0 0 
13. “Nor Zhamanakner”/“New Times” 0 0 0 0 0 0 0 0 

 Total 119 41 77 1 1 1 117 7223 
 
 
 
 

 


